Wednesday 16 March 2011

Kenapa Pilih Emassss

salam...

Persoalan pertama yang ingin saya kupas...kenapa sekarang ini ramai sangat orang simpan emas, cakap pasal emas. Sebagai mana yang kita tahu, emas merupakan logam yang sangat bernilai yang boleh digunakan untuk berbagai tujuan.

Semua orang akan ingat perempuan bila sebut pasal emas. Itu adalah orang yang sempit pemikirannya. Mengapa saya kata begitu, ini kerana anggapan tersebut adalah salah. Emas juga boleh dijadikan sebagai salah satu cabang pelaburan. Tak percaya, tengok graf dibawah bagaimana peningkatan harga emas...


WOW!!! setahun naik 37%. bayangkan. ASB pun sekadar 7-9%. Bayangkan kalau kita ada sekeping syiling kijang emas 1 oz (bersamaan 31.1g) pada tahun 2001. Cuba lihat harganya pada tahun 2008:

harga untuk 1 ounce (31.10 gram) syiling Kijang Emas pada:
                18/7/2001 ialah RM1082.00
                 7/6/2008 ialah RM3048.00 !!!
Ini adalah kenaikan sebanyak 181.70% dalam masa 7 tahun.
atau purata pulangan 25.95% setahun!!


Tetapi mesti diingat, pelaburan emas ialah jangkamasa panjang dan sederhana. Bukan beli hari ni nak untung bulan depan. hehe. Mari kita lihat Hadis pula sebab sebagai seorang Islam kita tak boleh lari dari Al-quran dan Hadis. Hadis yang cukup masyhur di kalangan penyimpan emas:

Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda: “Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan).
Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal


Jadi simpanlah emas sebagai simpanan masa depan, jangan tunggu dan berlengah lagi kerana sesungguhnya Seribu langkah kejayaan mesti dimulakan dengan satu langkah kecil. 


untuk sebarang pertanyaan boleh email saya di dr_sidek@yahoo.com atau tel di 016-7971864. saya sedia berkongsi ilmu tentang emas dan juga merupakan agen menjual emas Public Gold....

No comments:

Post a Comment